کارآفرینان و صاحبان کسب و کار آدم‌های خاص و متفاوتی نیستند.یک صاحب کسب و کار موفق، کار آفرین به دنیا نمی‌آید. او برای رسیدن به این جایگاهی که دارد یاد گرفته، تلاش کرده و مهم‌تر از همه سعی کرده  متفاوت از دیگران فکر کند. یک مثل معروف وجود دارد که می‌گوید “اگر همان کاری را بکنی که تا به حال انجام داده‌ای همان نتیجه‌ای را خواهی گرفت که تا به حال گرفته‌ای” پس اگر می‌خواهید آینده متفاوتی برای خود بسازید باید متفاوت فکر و البته عمل کنید. اینک به شما  ۱۰ نگرش و تفکری که کمک می‌کند تا تبدیل به یک کار‌آفرین موفق شوید، پیشنهاد می‌کنیم؛

۱- برای موفقیت دنبال راه میان‌بر نگردید :

در مسیر کارآفرینی سختی‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند به تجارت نو پای شما آسیب برساند و یا حتی در مواقعی آنرا مختل کند. تنها عاملی که می‌تواند تجارت شما را با موفقیت از این مسیر عبور‌دهد تلاش و کوشش خستگی‌ناپذیر است. یک کار‌آفرین موفق به تمام اینها واقف است و هیچ‌گاه زمان خود را برای پیدا کردن میان‌بر برای رسیدن به موفقیت صرف نمی‌کند.  به جای تمرکز بر روی پیدا کردن میان‌برها بر روی چگونگی رسیدن به اهداف خود تمرکز کنید.

۲- به موانع و مشکلات به چشم یک فرصت نگاه کنید :

در مسیر کار آفرینی، موانع، چالش‌ها و مشکلات اجزای جدایی‌ناپذیریست که کار آفرینان در فرآیند راه‌اندازی یک کسب و کار بارها با آنها رو به رو خواهند شد.

اغلب افراد در مقابل این مشکلات و موانع دچار استرس و نا امیدی می‌شوند.اما از دیدگاه یک کار‌آفرین موفق، هر مانعی یک فرصت است. آنها به موانع به چشم تجربیات ارزشمندی نگاه می‌کنند که به آنها کمک می‌کند با ضعف‌های خود آشنا‌شوند و با پوشش آنها بنای کسب و کار خود را قوی‌تر و محکم‌تر پایه‌گذاری کنند. 

۳- به رقبای خود به چشم یک تهدید نگاه نکنید :

اغلب آدمها فکر می‌کنند تجارت خوب تجارتی‌است که در آن هیچ رقیبی وجود نداشته باشد.اما کارآفرینان موفق به گونه‌‌ای دیگر فکر می‌کنند. آنها نه تنها رقبا را تهدیدی برای تجارت خود نمی‌دانند بلکه به آنها به چشم یک فرصت ارزشمند نگاه می‌کنند. کار آفرینان موفق از تجربیات رقبای خود استفاده می‌کنند تا مسیری را که آنها گذرانده‌اند را سریع‌تر طی کنند. آنها از رقبای خود برای قوی‌تر شدن و غنی‌تر شدن دانش و تخصص خود استفاده می‌کنند. 

۴- ایده‌آل‌گرایی را کنار بگذارید :

“ایده‌آل‌گرایی بزرگترین دشمن پیشرفت است” اهمیت و ارزش این جمله را هیچ کسی به اندازه کار آفرینان موفق درک نمی‌کند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که کار‌آفرینان جوان و بی‌تجربه در رسیدن به هدف خود شکست می‌خورند این است که هدف اولیه‌ای که برای کسب و کار خود انتخاب کرده‌اند بسیار بزرگ و ایده‌ال بوده‌است. برای کارآفرین موفق بودن، باید واقع‌بین باشید و هدف خود را بر اساس منابع و داشته‌های خود تعیین کنید و سپس  کم‌کم به سمت ایده‌آل شدن پیش بروید.

۵- سعی کنید چیزهای بزرگ را به اجزای کوچکتر تقسیم کنید :

همان طور که هر چیز بزرگی از اجزای کوچک تشکیل شده، مسایل و مشکلات را نیز می‌توان به اجزای کوچکتر تبدیل‌کرد و با حل کردن هر قسمت به یک راه حل کلی برای مسئله رسید. این امر به شما کمک می‌کند که دید بهتری نسبت به موضوع پیدا‌کنید و مدیریت آن برای شما ساده‌تر گردد. به عنوان مثال زمانی که با افرادی که قصد شروع یک کسب و کار را دارند در مورد تبلیغات سوال می‌شود اغلب آنها آنچه که شرح می‌دهند یک مجموعه کامل از تبلیغات شامل تبلیغات اینترنتی، فیزیکی و اس ام اسی است؛ ولی یک کار‌آفرین موفق هر یک از این موضوعات را به بخش‌های کوچکتر تقسیم می‌کند و سپس با توجه به حیطه کسب و کار خود مناسب‌ترین روش را برای تبلیغات در نظر می‌گیرد.

۶- اشتباه کردن یک امر کاملا طبیعی است از آن نترسید :

داستان های بسیاری در مورد کار آفرینان موفق  شنیده‌ایم که سرشار از موفقیت و ایده‌های ناب است  و این ذهنیت در خواننده ایجاد می‌شود که این افراد هیچگاه اشتباه نکرده‌اند. ولی حقیقت چیز دیگریست. اتفاقا این افراد بیشتر از دیگران اشتباه کرده‌اند چون انها شهامت انجام دادن کارهای جدید را داشته‌اند. آنها هیچگاه از اشتباه کردن نترسیده‌اند ولی در مقابل هم می‌دانند که باید از هر اشتباه درسی برای جلوگیری از تکرار آن اشتباه گرفت. اگر در مسیر راه‌اندازی کسب و کار خود اشتباه کرده‌اید نترسید و روحیه خود را از دست‌ندهید، اشتباه کردن یک امر کاملا طبیعی و عادی است .

۸- دیدگاه‌های دیگران بسیار با ارزشند به آنها توجه کنید :

یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک کار‌آفرین باید داشته‌باشد، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران است. یعنی باید بتواند نظرات و عقاید دیگران (چه مخالف و چه موافق) را در خصوص کسب و کارش بشنود و بدون تعصب به آنها فکر کند.

بسیاری از صاحبان کسب و کار و یا افرادی که ایده‌ای در ذهن خود دارند و در حال پیاده‌سازی آن هستند سعی می‌کنند که یک دیوار دور تجارت خود بکشند و همه چیز را از دیگران مخفی کنند. آنها در مورد ایده خود و برنامه‌ای که برای پیاده‌سازی آن دارند با کسی حرف نمی‌زنند و همیشه ترس دزدیده شدن ایده‌های‌شان را دارند. در صورتی که این کار نه تنها کمکی به تجارت آنها نمی‌کند بلکه با این کار، خود را از دیدگاه‌های ارزشمند دیگران محروم می‌کنند.

در مقابل کار‌آفرینان موفق همواره به دنبال افراد متخصصی می‌گردند که ایده‌ها و کارهای آنها را به چالش بکشانند و از این طریق این فرصت را به خود می‌دهند که با دیدگاه‌های جدید آشنا شوند و آنها را در کسب و کار خود به کار بندند.

۹- اولین پیش‌نیاز یک کار‌آفرین، انضباط است :

اولین چیزی که برای یک تحول اساسی در زندگی کاری خود نیاز دارید منظم بودن است. برای منظم‌بودن نیازی نیست محیط خانه و یا کار خود را تبدیل به یک پادگان نظامی کنید، کافی‌است کنترل زمان خود را در دست داشته باشید و برای حال و آینده خود برنامه‌ریزی‌کنید.

۱۰- و مهم‌ترین اصل : مثل یک کار‌آفرین زندگی کنید :

“کار‌آفرینی یک سبک زندگی است” یک کار‌آفرین موفق، مثل یک کار‌آفرین بیدار می شود، مثل یک کار‌آفرین سر کار می‌رود، مثل یک کار‌آفرین غذا می‌خورد، مثل یک کار‌آفرین با دوستانش صحبت می‌کند و در حقیقت کار‌آفرینی در تمام اجزای زندگی او جریان دارد. او چیزی به نام “زندگی در خانه” و” زندگی در محل کار” ندارد. زندگی او کار آفرینی‌است. به عبارت ساده‌تر او از دیدگاه یک کار‌آفرین به تمام اجزای زندگی نگاه می‌کند بنابراین هر چیزی حتی غذا خوردن، حتی یک قدم زدن ساده و حتی صحبت کردن در مورد مسائل کاملا عادی می‌تواند برای او پر از ایده‌های جدید باشد. زمانی که شما به دنیا از یک دیدگاه خاص نگاه کنید چیزهایی را خواهید دید که دیگران نمی‌بینند و این مهم‌ترین برتری کار آفرینان موفق بر سایر افراد است.

پس به یاد داشته باشید که یک کار‌آفرین موفق شدن ارتباطی به استعدادهای ذاتی شما هنگام تولد ندارد بلکه آنچه که شما را تبدیل به یک کار‌آفرین موفق می‌کند طرز نگرش شما به زندگی و آمادگی شما برای رویارویی با چالش‌ها و مسایلی‌است که پیش روی شماست.

26 شهریور 1399
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.